Subota, Septembar 19, 2009

Sidarta Gautama

Sidarta Gautama (sanskrit) ili Sidata Gotama (pali) je bio duhovni učitelj koji je živeo na severu Indije od oko 566.p. n. e. do 486.p. n. e. Takođe je poznat pod imenom Sakjamuni, što znači mudrac iz plemena Sakja. Često se naziva samo Buda, što znači budan, probuđeni. Budisti veruju da je Gautama Buda postigao kompletno i potpuno prosvetljenje, odnosno probuđenje. On je jedan u nizu od 28 Buda prema Teravada budizmu.

Život

Kraljević Sidarta.

Sidarta Gautama je rođen oko 560. god pre Hrista u mestu Lumbini u severnoj Indiji (sadašnji južni Nepal), u vreme kada je to područje bilo jedno od najvećih središta intelektualne i duhovne delatnosti. Njegov otac, Sudodana Gautama, je bio radža (kralj) plemena Sakja, koje živelo na području uz reku Rohini koja teče južnim padinama Himalaja. Sudodanina prestonica je bio grad Kapilavastu u podnožju Himalaja. Majka mu je bila kraljica Maja, kći kraljeva ujaka koji je takođe bio kralj susednog područja istog Šakja plemena.

Rođenje

Kralj i kraljica dugo godina nisu imali dece, sve dok jedne noći kraljica Maja nije usnila neobičan san u kojem je videla kako joj budući Buda kao beli slon ulazi u utrobu, nakon čega je zatrudnela. Do porođaja je došlo u šumarku Lumbini, za vreme Maha Majinog putovanja između Kapilavathua i njenog roditeljskog doma. Dvorjani koji su se zatekli uz nju otpratili su majku i dete natrag u Kapilavathu. Kraljevo je veselje bilo izuzetno i sina je nazvao Sidharta, što znači "svaka želja ispunjena". Međutim, na kraljevu dvoru, sreću je ubrzo zatamnila tuga, jer je kraljica Maja preminula nakon sedam dana. Njena mlađa sestra, Mahaprađapati, usvojila je dete i negovala ga s ljubavlju.

Mladi kraljević

Prema predanju, pustinjak Ašita, koji je živeo u obližnjim planinama, sišao je do dvora da vidi dete, i tada je izrekao sledeće proročanstvo: "Ovaj će kraljević, ako ostane na dvoru, kad odraste postati velik kralj i podjarmiće čitav svet. Ali, ako napusti dvorski život i posveti se veri, postat će Buda, spasitelj sveta." Pošto se njegovom ocu više sviđalo prvo proročanstvo, mladi kraljević je bio obasut najboljim stvarima koje su postojale na zemlji kako u svom životu ne bi poznavao nezadovoljstvo i neprijatne stvari. Njegov otac je izgradio tri palate u kojima je Sidarta provodio sve svoje vreme okružen raskoši. Još kao sasvim mlad, u šesnaestoj (ili devetnaestoj) godini, bio je oženjen za prelepu i odanu mladu princezu Jasodaru, kći Suprabude, vladara dvorca Devadaha i brata pokojne kraljice Maje.

Međutim, Sidarta je vremenom počeo sve više da razmišlja i želeo je da vidi kako izgleda "pravi" život izvan zidova palata. Kada je krišom sa svojim slugom izašao iz dvorca, na svoje veliko iznenađenje video je starca, bolesnika i leš koji su nosili na spaljivanje. Pošto je uvek bio zaštićen od spoljašnjeg sveta nije još nikad video starost, bolest ni smrt. Upitao je svog slugu za objašnjenje. Rečeno mu je da svi ljudi stare, oboljevaju i umiru. To je bio normalan tok života čak i ako je neko bogat ili siromašan, lep ili ružan, učen ili neškolovan. Sama pomisao da ovako strašna sudbina pogađa sva živa bića potresla je Sidartu duboko. Suočen sa stvarnošću života i patnjom ljudi, počeo je da razmišlja o putu koji vodi izvan te sveopšte patnje. Prilikom sledećeg napuštanja zamka, Sidarta je u prolazu video jednog spokojnog i pribranog asketu. Ganut njegovom mirnoćom i jednostavnom odećom dugo vreme ga je pratio pogledom. Upitao je slugu ko je to i bilo mu je rečeno da je to jedan monah koji se dobrovoljno odrekao svoje imovine, da bi živeo skroman život usmeren duhovnom buđenju.

Lutanje i probuđenje

Isposnik Gotama.

U dobi od 29 godina, rodio mu se sin prvenac, Rahula. Neposredno po njegovom rođenju, Sidarta je napustio (pabađa) porodicu i kraljevstvo samo u pratnji sluge Čandake i svoga omiljenog konja, snežno belog Kanthake. Godinama je kao asketa tumarao dolinom Ganga, sretao čuvene verske učitelje, proučavao i sledio njihove sisteme i podvrgavao sebe najstrožem asketizmu. U Benaresu je studirao pod vođstvom dva veoma cenjena učitelja, Arada Kalame i Udraka Ramaputre. Nakon što je neko vreme vežbao, shvatio je da njihovo učenje ne daje rešenje za proživljavanje patnje. Nakon toga, sam je nastavio život pun strogosti i odricanja. Krstario je Indijom, živeo daleko od društva sam u šumama i hranio se veoma oskudno postavši tako mršav da je maltene umro. Hrabrio je sebe mišlju da "niti jedan asketa u prošlosti nije, kao ni u sadašnjosti, a niti jedan neće u budućnosti vežbati ozbiljnije od mene." A opet, pri tom nije stekao nikakvu duhovnu korist.

Nakon šest godina odlučio je da se okani ekstremnog asketizma, uvidevši da pročišćenje duha ne može postići telesnim sredstvima. Otišao se okupati u reci i prihvatio je zdelu mleka iz ruku Suđate, devojke koja je živela u obližnjem selu. Pet drugova s kojima je zajedno živeo tokom šest godina asketskih vežbi užasnuli su se kako je mogao uzeti mleko iz ruku devojke; mislili su da je propao i ostavili ga. Tako je ostao sam. Napustio je sva tradicionalna verovanja i metode i krenuo sopstvenim putem. Stigavši u zemlju Magadha, odlučio da meditira sedeći pod jednim drvetom (od tada poznatim kao Bodi drvo - "drvo mudrosti") na obali reke Neranđare u blizini današnje Gaje, u indijskoj državi Bihar), sve dok ne postigne probuđenje ili premine. Govorio je sebi: "Krv može iscuriti, meso se može raspasti, kosti se mogu rastaviti, ali ja neću napustiti ovo mesto dok ne nađem put prema probuđenju." Predanje pripoveda o naporima koje je uložio Mara, ili Zli, ne bi li ga odvratio od njegovog cilja, ali bezuspešno. Proveo je tu noć u dubokoj meditaciji, da bi u osvit dana, kad se jutarnja zvezda pojavila na istočnom nebu, kraljevićev um postao jasan i sjajan poput blistajuće zore. Od tada se naziva Buda, "Budni". Tada mu je bilo 35 godina.

Propovedanje i osnivanje sange

Vista-xmag.pngZa više informacija pogledajte Sanga

Budina prva propoved.

Nakon probuđenja, prvo je otišao u Varanasi, da bi onoj petorici prosjaka s kojima je živeo tokom šest godina asketskog života, u Jelenjem parku održao svoju prvu besedu o četiri plemenite istine; ona je postala poznata kao „Beseda o pokretanju točka dhame“. Saslušavši ga i poverovavši mu, postali su njegovi prvi sledbenici. Od tog dana, pa tokom 45 godina, on je putovao po raznim mestima duž toka Ganga u severoistočnoj Indiji: u Benaresu, Uruveli, Rađagahi, Vesali, Savathiju, Kosambi i Kapilavathuu. Podučavao je muškarce i žene svih slojeva – kraljeve i seljake, bramane i otpadnike iz kastinskog sistema, imućne i prosjake, svece i razbojnike – ne praveći ni najmanju razliku među njima. Nije priznavao bilo kakve razlike u klasi ili društvenoj grupi, a Put o kojem je propovedao bio je pristupačan svim muškarcima i ženama spremnim da ga razumeju i slede. Buda i njegovi monasi, tri meseca monsunskih kiša svake godine provodili su u svojevrsnim "skloništima od kiše"; ostatak godine posvećivali su putovanjima od sela do sela, uz kratkotrajno zadržavanje, propovedajući u svakom selu, upuštajući se u rasprave sa bramanima i predstavnicima drugih verskih zajednica. Postao je visoko cenjeni duhovni vođa i kraljevi dva najveća grada Kosala i Magada su postali njegovi učenici zajedno sa mnogim drugim ljudima iz svih društvenih slojeva. U početku, Budin otac, kralj Sudodana, još uvek pateći u sebi zbog sinovljeve odluke da napusti presto, držao se uzdržano, ali je potom postao njegov verni učenik. Mahaprađapati, Budina pomajka, i princeza Jašodhara, njegova žena, i mnogi drugi iz plemena Sakja postadoše njegovi verni pratioci.

Devadata, Budin nećak, je pokušao da izazove raskol unutar monaške zajednice (sanghe), odvukavši sa sobom par stotina monaha. Kasnije je skovao zaveru i pokušao, bezuspešno, da usmrti Budu.

Konačna nirvana

Vista-xmag.pngZa više informacija pogledajte Parinirvana

Budin ulazak u parinirvanu.

Kada je dosegao osamdesetu godinu, u Vaisali, na putu iz Rađagrihe u Šravasti, razboleo se i predvideo da će nakon isteka tri meseca ući u konačnu nirvanu. I dalje je putovao, dok nije došao do Pave, gde se ozbiljno razboleo od neke hrane koju mu je ponudio Čunda, kovač. Na kraju, usprkos velikoj boli i slabosti, došao je do šume koja je graničila s Kusinagarom (u današnjoj indijskoj državi Utar Pradeš). Legavši u "pseći položaj" (na bok) između dva velika stabla, obraćajući se poslednji put svojim učenicima, Buda je rekao:

Vikicitati „Napravite svetlo od sebe. Oslonite se na sebe: ne zavisite ni o kom drugom. (...) Posle moje smrti, darma bi trebala biti vaš učitelj. (...) Tokom poslednjih četrdeset i pet godina svoga života nisam zatomio ništa od svoga učenja. Nema nikakva tajnog učenja, nikakva skrivena smisla; sve je predavano otvoreno i jasno. Dragi moji učenici, ovo je kraj. Za koji trenutak preći ću u nirvanu. Ovo su moja uputstva.“
({{{2}}})

Pod vođstvom Anande, Budina omiljenog učenika, njegovi prijatelji spalili su telo u Kusinagari. Sedam obližnjih vladara, kao i kralj Ađatasatru, tražilo je da im se podeli pepeo. Kralj Kusinagare u početku je odbijao i rasprava je gotovo završila ratom; ali na savet mudrog čoveka zvanog Drona, kriza se smirila i pepeo je razdeljen među osam velikih zemalja. Pepeo pogrebne lomače, kao i zemljana posuda u kojoj su bili ostaci, darovani su dvojici ostalih vladara. Potom su na raznim stranama izgrađene stupe kao svetilišta u kojima se čuvaju njegovi posmrtni ostaci

Učenje

Deo serijala članaka
Budizam

Lotus-buddha.svg

Osnivanje

Sidarta Gautama · Sanga
Četiri plemenite istine

Istorija

Hronologija · Sabori

Pojmovi

Darma · Samsara · Karma
Uslovljeni nastanak
Pet skupina · Ništavilo
Preporađanje · Nirvana

Vežbe i dostignuća

Buda · Bodisatva · Arhat
Savršenstvo · Meditacija

Škole

Teravada · Mahajana
Vađrajana · Rane škole

Spisi

Pali kanon · Mahajana sutre
Tibetanski kanon

Dharma wheel.svg Kategorija:Budizam

pogledaj  razgovor  uredi

Njegovi govori i učenje su zapamćeni i kasnije zapisani u Pali kanonu. Danas budizam srećemo na Šri Lanki, u Burmi, Tajlandu, Kampućiji, Laosu, Vijetnamu, Tibetu, Kini, Japanu, Mongoliji, Koreji, na Tajvanu, u nekim delovima Indije, Pakistanu i Nepalu, kao i u Sovjetskom Savezu. U svetu ima preko petsto miliona budista.

Karma

Vista-xmag.pngZa više informacija pogledajte Karma

Zakon karme ili uzroka i posledice deluje i u moralnim i fizičkim dimenzijama ljudskog života. Čovek robuje tom ciklusu posledica dobrih i zlih dela.

Reinkarnacija

Vista-xmag.pngZa više informacija pogledajte Reinkarnacija

Kroz reinkarnaciju ili preporađanje sva ljudska bića snose posledice svojih dela. Vrednost njihovog dela, njihovog govora i misli u prošlim životima određuje okolnosti njihovog ponovnog rođenja.

Oslobađanje od karme

Razumevanjem ljudskog položaja (zatvorenost u procesu karme) i pokoravanjem pravim uslovima, moguće je prekoračiti ljudsko stanje. Time se postiže oslobađanje od unutrašnje moći karme i ponovno usmeravanje života. Tako počinje nov proces kojim se može stvoriti takozvana dobra karma, a njene se dobre posledice osećaju u sebi i u drugima.

[uredi] Četiri plemenite istine

Vista-xmag.pngZa više informacija pogledajte Četiri plemenite istine

Budino učenje ukratko je izloženo u Četiri plemenite istine:

  1. Opšte ljudsko iskustvo je patnja, duhovna, emocionalna i fizička - posledica prošle karme.
  2. Uzrok takve patnje je čežnja, posezanje za pogrešnim stvarima, ili za pravim stvarima na pogrešan način. Osnovni ljudski problem jeste pogrešno primenjen osećaj za vrednosti, kojim se stvarima ili osobama pripisuje vrednost koju oni ne mogu izdržati. Ništa u materijalnom svetu nije vredno krajnjeg poštovanja.
  3. Moguće je ukinuti patnju.
  4. Do prestanka patnje vodi Plemeniti osmorostruki put

Plemeniti osmorostruki put

Vista-xmag.pngZa više informacija pogledajte Plemeniti osmorostruki put

Plemeniti osmorostruki put čine:

  • ispravna spoznaja
  • ispravni stavovi
  • ispravni govor
  • ispravna delatnost
  • ispravan način života
  • ispravan napor
  • ispravno zalaganje
  • ispravna meditativna sabranost

Osam stavki puta mogu se svrstati u tri grupe:

  • prve dve pod mudrost ili razumevanje
  • sledeće tri pod etičko ponašanje
  • poslednje tri pod duhovnu disciplinu.

Nirvana

Vista-xmag.pngZa više informacija pogledajte Nirvana

Cilj života je Nirvana. Ona nije uništavanje sebe, već je ona preobražen oblik ljudske svesti, nezavisna stvarnost s vlastitim dinamizmom. Ona je radikalno druga od materijalnog sveta - ona je večno kraljevstvo, krajnje pouzdano istinsko utočište.

magnetic knee braces [Odgovori]

learn more about magnetic knee braces

Comment by magnetic knee braces (12/20/2009 00:47)

home page [Odgovori]

komentara i saveta, zelim da pomognem mladima.

Comment by missy stone skirt (06/01/2010 21:07)

zelim [Odgovori]

cydney cydney cydney.

Comment by cydney (08/05/2010 20:09)

Стоматология в Москвe eвропейские матрериалы [Odgovori]

Стоматология в Москвe eвропейские матрериалы
https://americandental.ru/
Нам доверяют многие.Комплексный подход. Гарантия качества. Быстрое лечение. Услуги: Правильный прикус, Отбеливание, Восстановление зубов.
americandental.ru

Comment by AellySof (11/29/2021 17:07)

Интернет магазин в России [Odgovori]

Интернет магазин в России!
https://bestledies.ru/
Интернет магазин в России!Нам доверяют многие.Комплексный подход. Гарантия качества.
https://bestledies.ru/ Мы ждем на нашем сайте Вас! Удачных покупок )

Comment by AanaSof (12/02/2021 05:48)

Стоматология в Москвe dentaquest.ru [Odgovori]

Стоматология в Москвe dentaquest.ru
https://dentaquest.ru/
Нам доверяют многие.Комплексный подход. Гарантия качества. Быстрое лечение. Услуги: Правильный прикус, Отбеливание, Восстановление зубов.
https://dentaquest.ru/

Comment by AnnaSof (12/02/2021 15:18)

Dodaj komentar

Dodaj komentar





Zapamti me